Päevalilleseemned

Päevalille kasvatatakse olulise õlikultuurina Venemaal, Bulgaarias, Ungaris, Rumeenias, Argentinas ja mõnedes Aafrika osades. Päevalilleseemned sisaldavad umbes 40% õli, mis koosneb küllastamata rasvhapetest ja pakub suurel määral kaitset arteriaalsete haiguste vastu. Kergelt röstituna ja soolaga maitsestatuna võib päevalilleseemneid näksida lihtsalt niisama. Seemned on rikkad mitmete vitamiinide poolest. Neis sisalduv E vitamiin võitleb vananemise vastu, noorendab immuunsüsteemi. E vitamiini vähesus muudab inimese mis tahes vähile 50% vastuvõtlikumaks.  E-vitamiinil on oluline põletikuvastane toime, aitab vähendada haigestumist südame- veresoonkonnahaigustesse ning võib oluliselt vähendada riski haigestuda ateroskleroosi.  Kõigest veerand tassi päevalilleseemneid sisaldab 90,5% päevasest E-vitamiini vajadusest.

Päevalilleseemned on üheks peamiseks magneesiumiallikaks. Magneesium aitab alandada kõrget vererõhku ning vältida migreeni, samuti vähendab südameinfarkti ja insuldi riski. Magneesium on vajalik ka tervete luude ja energia tootmiseks ning aitab vähendada närvisüsteemi erutuvust. Ebapiisav magneesiumi sisaldus organismis põhjustab väsimust, pinget, lihaskrampe, valu ja migreeni. Veerand tassi päevalilleseemneid annab 31,9% päevasest magneesiumi vajadusest.

Päevalilleseemnetes leidub rikkalikult ka B rühma vitamiine.  100 g päevalilleseemnetes on 1,95 mg B1 vitamiini e. tiamiini. Tiamiini päevane vajadus on 0,5 mg 1000 omastatud kalori kohta. See vitamiin on vajalik närvisüsteemile, süsivesikute ainevahetusele, rakuenergia tootmisele, söögiisule, südamele, maohappe tekkimisele, seedimisele ja haavade paranemisele. Lisaks leidub ka B2 vitamiin e. riboflaviin - 100 g päevalilleseemnetes on 0,25 mg B2 vitamiini. Riboflaviin kuulub olulise osana ensüümidesse, mis aitavad muundada süsivesikuid ja rasvu energiaks. 100 g päevalilleseemneid sisaldab 1,40 mg pantoteenhapet. Pantoteenhapet on vaja kõrge elutoonuse hoidmiseks, põletikuliste protsesside profülaktikaks, stressikaitseks, rasvavarude vähendamiseks, keskendumisvõime parandamiseks, naha ja juuste tervishoiuks, vereringe normaliseerimiseks. Mineraalainetest on päevalilleseemned rikkad kaltsiumi poolest. Luukoe moodustamisel on see element asendamatu.

Päevalilleseemned on rikkad ka D-vitamiini poolest. D-vitamiini piisav olemasolu organismis on väga oluline tervisele. See aitab organismil omastada kaltsiumi ja fosforit ning mängib tähtsat rolli hammaste ja luustiku ehitusel.Ka aitab tugevdada immuunsüsteemi ja on olulise tähtsusega kasvuperioodil. Peale selle leidub seemnetes ka mineraale ja karotiini, mis mõjub hästi silmadele

100 g päevalilleseemneid sisaldab:

valke 22,8 g

rasvu 49,6 g

süsivesikuid 18,8 g

kiudaineid 13,2 g

vesi 5,4 %

Energiasisaldus:  601 kcal/2,513 kJ.